Poligrafie respiratorie de somn | Almedra

Dr. Zabara-Antal Andreea

Pneumologie

isabella-and-louisa-fischer-GFKPATimbvM-

POLIGRAFIA RESPIRATORIE DE SOMN reprezintă metoda de investigație cu ajutorul căreia, prin montarea unui dispozitiv de monitorizare a somnului, se poate detecta sindomul de apnee in somn (”sleep apnea”). Aceasta afecțiune se manifestă prin opriri ale fluxului aerian (pauze de respirație), în timpul somnului.

Cărei categorii de pacienți se adresează această investigație?

- persoanelor care prezintă simptome nocturne (sforăit, opriri ale respirației constatate de partener, somn agitat, neodihnitor, micțiuni frecvente) sau diurne (somnolență diurnă, tulburări de atenție, cefalee)

- persoanelor care prezintă afecțiuni asociate (obezitate, diabet zaharat neechilibrat, hipertensiune arterială)

Persoanele care suferă de apnee în somn au un risc crescut de a produce un accident rutier (atenție diminuată, adormire la volan), se confruntă cu o eficiență scazută la locul de muncă, precum și cu riscul de a dezvolta afecțiuni asociate (HTA, diabet zaharat, fibrilație atrială, accident vascular)

METODA DE DIAGNOSTIC:

Primul pas constă în montarea dispozitivului de monitorizare. În urma evaluării înregistrării din timpul somnului se stabilește diagnosticul de sindrom de apnee în somn, precum și tipul acesteia (obstructiv/central/mixt).

În cea de-a doua etapă, se va monta dispozitivul de ventilație (APAP sau CPAP), stabilindu-se tipul de aparat și de mască potrivit fiecărui caz în parte. Acest tip de aparat suflă aer cu presiune pozitivă, menținând căile aeriene deschise. Astfel, se asigură un somn odihnitor încă de la prima noapte de utilizare. Treptat dispare cu totul simptomatologia, se pierde mai ușor în greutate, se echilibrează valorile glicemice și tensionale.